T.C.
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Hizmet İçi Eğitim Yönergesi
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1- Bu Yönerge, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak görev yapan personelin günün koşullarına uygun olarak yetişmeleri ile görevlerinin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışlara sahip tutum kazanmalarını sağlamak, verimliliklerini artırmak ve daha ileriki görevlere hazırlanmaları için uygulanacak hizmet içi eğitimin hedeflerini, ilkelerini, planlama esaslarını ve değerlendirme usulleri ile diğer hususları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2- Bu Yönerge, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 214 üncü maddesi ile
124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 29 uncu maddesine dayanarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- Bu Yönergede geçen;
- Eğitim: Personele yönelik yapılan kurs, seminer, konferans, uygulamalı eğitim veya staj, araştırma, yurt içi, yurt dışı inceleme ve bu amaçla yapılan her türlü hizmet içi eğitim faaliyetini,
- Eğitim Görevlisi: Eğitim faaliyetinde öğretici olarak görev alan personeli,
- Personel: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak görev yapan idari personeli,
ç) Program Yöneticisi: Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin yürütülmesinden sorumlu olan
kişiyi,
- Rektör: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Rektörünü,
- Rektörlük: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Rektörlüğünü,
- Üniversite: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesini,
- Yönerge: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinin Hizmet İçi Eğitim Yönergesini ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim Esasları
Hizmet içi eğitimin hedefleri
MADDE 4- Hizmet içi eğitimin hedefi, Devlet Memurları Eğitimi Genel Planında, kalkınma planlarında ve iş programlarında eğitim için öngörülen amaçlar doğrultusunda;
- Personele Devlet memurlarının ödev, yetki ve sorumluluklarını öğretmek, genel haklar ve yasaklar hakkında bilgi vermek,
- Personelin Üniversitenin misyon ve vizyonunu benimsemesini sağlamak,
- Yönetimde ve uygulamada etkinlik, verimlilik ve tutumluluğun arttırılmasını sağlamak, ç) Personelin meslekî bilgi birikimini artırarak yetişmelerini ve hizmet alanındaki
değişmelere intibakını sağlamak, personeli daha üst görevlere ve kadrolara hazırlamak,
- Hizmetlerin yerine getirilmesinde sorun çözen, çözüm üreten, sonuç odaklı iş yapan; hizmetleri, hantallığa sebebiyet vermeyecek şekilde süratli, tam ve doğru olarak yapan personel yetiştirmek,
- Personelin iletişim ve empati kurabilme yönlerini geliştirerek, birimler arası koordinasyonu güçlendirmek,
- Üniversitenin ihtiyacı olan yetişmiş insan gücünü oluşturarak hizmette kaliteyi ve verimliliği arttırmak,
- İnsan kaynakları yönetiminde hizmet içi eğitimden en etkin biçimde yararlanmak,
ğ) Belirlenmiş olan plan ve programlardaki hedeflerin gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan eğitim çalışmalarını sonuçlandırmaktır.
Hizmet içi eğitimin ilkeleri
MADDE 5- Hizmet içi eğitimin ilkeleri;
- Eğitimin etkinlik, verimlilik ve tutumluluk ilkelerine uygun olarak yürütülmesi ve sürekli olması,
- Eğitimin Üniversitenin amaçları, görevleri, yetkileri, sorumlulukları ve ihtiyaçlarının dikkate alınarak planlanması,
- Eğitim görevlileri ile eğitime tabi tutulacak personelin eğitime katılmaktan sorumlu olması,
ç) Eğitim yapılacak yerlerin eğitim şartlarına uygun olması, eğitim yerinin gereklerine göre düzenlenmesi ve donatılması,
- Her amirin birimindeki personelinin yetiştirilmesinden ve eğitiminden sorumlu olması,
- Personelin ihtiyacına uygun hizmet içi eğitim programından yararlandırılması,
- Gerektiğinde ilgili tüm kuruluşlarla eğitimde işbirliği yapılması, bilgi, belge, araç-gereç ve eğitim görevlisi değişiminin sağlanması,
- Eğitimden beklenen sonuçlara ulaşılıp ulaşılmadığının belirlenmesi için eğitim çalışmaları bitiminde değerlendirme yapılmasıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim Teşkilatı ve Görevleri
Eğitim teşkilatı
MADDE 6- Hizmet içi eğitim teşkilatı;
- Eğitim Kurulu,
- Personel Daire Başkanlığından oluşur.
Eğitim kurulu
MADDE 7- (1) Eğitim Kurulu, Rektör veya görevlendireceği rektör yardımcısının başkanlığında, Genel Sekreter, Genel Sekreter Yardımcısı, Personel Dairesi Başkanı ve hizmet içi eğitimden sorumlu Personel Şube Müdüründen oluşur.
-
- Eğitim Kurulu, hizmet içi eğitim konularını görüşmek üzere her yıl mart ayında toplanır. Eğitim Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine olağanüstü de toplanabilir. İhtiyaç duyulması halinde toplantıya diğer birim amirleri de davet edilebilir.
- Eğitim Kurulunun kararları öneri niteliğinde olup kararlar Rektör’ün onayı ile kesinleşir.
- Kurulun sekretarya görevleri Personel Daire Başkanlığı tarafından yürütülür.
Eğitim kurulunun görevleri
MADDE 8- Eğitim Kurulunun görevleri;
- Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi için izlenecek yol, yöntem ve eğitim politikasını belirlemek,
- Bir önceki yılda uygulanan eğitim faaliyetlerinin sonuçlarını değerlendirerek, yeni programların uygulanmasında ortaya çıkabilecek aksaklıkları gidermek,
- Personel Daire Başkanlığı tarafından hazırlanan eğitim plan ve program taslağını değerlendirip son şeklini vermek,
ç) Hizmet içi eğitim etkinliklerinin türünü, konusunu; eğitim sonunda anket uygulanması, sınav yapılması, katılım veya başarı belgesi verilmesinin gerekip gerekmediği ile ilgili hususları belirlemek,
- Gerek duyulması halinde yetiştirmek amacıyla yurt içine ve yurt dışına gönderilecek personeli belirlemek,
- Eğitim plan ve programlarının verimli, etkin ve tutumlu bir şekilde gerçekleşmesi amacıyla gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği yaparak, Üniversiteye yararlı olabilecek olanak ve kaynakları saptamak,
- Hizmet içi eğitim ile ilgili her türlü öneri ve başvuruları incelemek ve karara bağlamak,
- Yurt içinde ve yurt dışında eğitim çalışmalarına katılanların verecekleri raporların değerlendirmesini yapmak,
ğ) Gerçekleştirilen eğitim etkinliklerinin sonuçlarının değerlendirmesini yapmaktır.
Personel Daire Başkanlığının görevleri
MADDE 9- Personel Daire Başkanlığının görevleri;
- Devlet Memurları Eğitimi Genel Planı, Kalkınma Planı tedbir ve önerileri ile iş programları ışığı altında, Üniversitenin eğitim politikası ve amaçlarına uygun olarak her yılın ocak ayında Üniversiteye bağlı birimlerin eğitim taleplerini alarak eğitim için yapılacak harcamaları belirlemek, bu doğrultuda eğitim plan taslağını hazırlamak ve Eğitim Kuruluna sunmak,
- Eğitim Kurulu tarafından belirlenen eğitim planına göre programları hazırlayarak Rektör’ün onayına sunmak,
- Üniversitenin eğitim faaliyetlerine ilişkin hizmetleri, organize etmek ve yürütmek, ç) Eğitim ile ilgili araç, gereç ve sarf malzemelerini temin etmek,
- Eğitim görevlileri ve program yöneticisi ile işbirliği yapmak,
- Eğitime katılanların devam durumları ile disipline ilişkin kayıtlarını tutmak,
- Eğitim görevlilerinin ders ücreti puantajlarını tutmak, hesaplamak ve eğitim sonunda ödeme işlemlerini gerçekleştirmek,
- Eğitim, başarı veya katılım belgesi verilmesi gerektiren bir eğitim ise eğitime katılanların belgelerini hazırlamak,
ğ) Her eğitim programı için Rektör’ün onayı ile program yöneticisini belirlemek,
- Eğitime ilişkin belgeleri arşivlemek,
ı) Eğitim Kurulunun sekretarya hizmetlerini yürütmek,
i) Hizmet içi eğitim konusunda verilen diğer görevleri yapmaktır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim Görevlileri ve Program Yöneticisi
Eğitim görevlilerinin seçimi ve nitelikleri
MADDE 10- (1) Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin uygulanmasında, eğitim görevlisi olarak öncelikle Üniversite bünyesinde görev yapan akademik veya idari personel tercih edilir. Eğitim faaliyetinde Üniversite içerisinden görevlendirilecek akademik veya idari personelin bulunmaması veya gerek görülmesi halinde, Rektör onayı ile kurum dışından da eğitim görevlisi görevlendirilebilir.
(2) Hizmet içi eğitim faaliyetlerinde görev alacakların eğitim programında yer alan konularda gerekli bilgi, beceri ve öğretme yeteneğine sahip olması gereklidir.
Eğitim görevlilerinin yetki ve sorumlulukları
MADDE 11- Eğitim görevlilerinin yetki ve sorumlulukları;
- Üstlendiği eğitim konuları ile ilgili bir plan yapmak,
- Yaptıkları planla ilgili doküman bulunmaması halinde, eğitim notlarını hazırlayıp programın başlamasından en az beş gün önce program yöneticisine vermek,
- Programda belirlenen konuları öğretmek, konuların personel tarafından dikkatle izlenmesini sağlayacak tedbirleri almak,
ç) Eğitim süresi içinde istemesi halinde, sözlü veya yazılı sınav yapmak ve değerlendirmek,
- Eğitim süresince Personel Daire Başkanlığı ve program yöneticisi ile işbirliği yapmak, eğitim faaliyetinin etkinliğini değerlendirmek,
- Üstlenmiş olduğu eğitim türü, aday memur hazırlayıcı eğitimi ya da eğitim sonunda sınav yapılması kararlaştırılmış bir hizmet içi eğitim ise yapılacak sınava ilişkin soruları hazırlayıp eğitimin bitmesini müteakip on gün içerisinde program yöneticisine vermek,
- Eğitim sırasında eğitimin yapılmasına engel olacak veya eğitimin seyrini olumsuz yönde etkileyecek herhangi bir durumun ortaya çıkması halinde bu durumu derhal program yöneticisine bildirmek,
- Mazerete dayalı bir durumun ortaya çıkması sebebiyle görevlerine devam edememeleri halinde durumu derhal program yöneticisine bildirmektir.
Program yöneticisinin görevleri
MADDE 12- Program yöneticisinin görevleri;
- Eğitim programının gerçekleştirilmesi için gereken hazırlığı yapmak,
- Eğitim görevlileri tarafından kendisine teslim edilen ders konularına ait notları çoğaltarak eğitime katılanlara dağıtılmasını sağlamak,
- Eğitim görevlilerinin eğitime katılamamaları halinde yedek eğitim görevlisi bulmak, ç) Eğitim görevlileri ve Personel Daire Başkanlığı ile işbirliği yapmak,
- Eğitime katılanların devam durumlarını kontrol etmek, varsa disipline aykırı davranışlarını tespit etmek ve/veya eğitim görevlisi tarafından kendisine bildirilen disipline aykırı davranışlar ile ilgili gerekli işlemi başlatmak,
- Eğitim programında yer alması halinde eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi ile ilgili anketleri uygulamak,
- Eğitim Kurulu tarafından istenmesi halinde, eğitim sonunda eğitime katılan personelin devam durumları, eğitimi olumlu ve olumsuz yönde etkileyen faktörler ve alınması gereken tedbirlere ilişkin teklifleri kapsayan bir rapor hazırlamak,
- Hizmet içi eğitim konusunda verilen diğer görevleri yapmaktır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hizmet İçi Eğitimin Planlanması ve Uygulanması
Hizmet içi eğitim planı ve programları
MADDE 13- (1) Personel Daire Başkanlığı, her yılın ocak ayında Üniversiteye bağlı birimlerin eğitim taleplerini alarak günün koşullarına ve ihtiyaç durumuna göre öncelik sırası belirleyip hizmet içi eğitim programlarını hazırlar. Bu programlar, mart ayında Eğitim Kurulunda görüşüldükten sonra Rektör’ün onayı ile kesinleşerek uygulamaya konulur. Eğitim programları Rektör’ün onayından sonra, eğitim çalışmalarının başlangıç tarihinden en az beş gün önce birimlere duyurulur.
(2) Eğitim programlarında, hizmet içi eğitimin konusu, süresi, zamanı, yeri ve gerekli diğer hususlar belirtilir.
Hizmet içi eğitim
MADDE 14- Hizmet içi eğitim;
- Adaylık süresi içinde; Temel Eğitim, Hazırlayıcı Eğitim ve Staj şeklinde, “Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik” hükümleri,
- Asli memurluk süresi içinde ise bu Yönerge hükümleri, çerçevesinde yapılır.
Hizmet içi eğitim programları
MADDE 15- Hizmet içi eğitim programları;
- Temel Eğitim, Hazırlayıcı Eğitim ve Staj faaliyetlerinden oluşan Adaylık Eğitimi,
- İntibak Eğitimi,
- Meslekî Eğitim,
ç) Bilgi Tazeleme Eğitimi,
- Kişisel Gelişim ve İletişim Eğitimleri,
- Üst Kademe Yöneticilerine Yönelik Eğitim,
- Yabancı Dil Eğitimi,
olmak üzere kurs, seminer, konferans, uygulamalı eğitim veya staj, araştırma, yurt içi, yurt dışı inceleme gibi metotlardan bir veya birkaçı birlikte uygulanmak suretiyle düzenlenir.
Hizmet içi eğitim konuları ve süresi
MADDE 16- (1) Bu Yönergeye göre yapılacak hizmet içi eğitimde yer alacak konular, personelin hizmet ve çalışma alanına göre ihtiyaç duyulan nitelikte olanlardan seçilir.
(2) Programların süreleri; programın yeri, eğitim görevlileri, eğitime katılanlar, tahsis olunacak ödenek ve diğer programlarla ilişkisi gibi unsurların her biri dikkate alınarak tespit edilir.
Hizmet içi eğitimin yeri ve yönetimi
MADDE 17- (1) Hizmet içi eğitimin Üniversite’de uygulanması esastır. Gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşların tesislerinden de yararlanılabilir.
(2) Programların uygulanması, sonuçlandırılması ve değerlendirilmesine ilişkin görevler program yöneticisi tarafından yürütülür.
Yurt dışında eğitim
MADDE 18- Personelin yurt dışında yetiştirilmesi 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili hükümleri ile “Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik” hükümleri çerçevesinde yapılır.
Eğitime katılma
MADDE 19- (1) Hizmet içi eğitim programlarına katılması kararlaştırılmış olan personelin, söz konusu eğitim faaliyetine katılması zorunludur. İlgili birim amiri, personelin programa katılmasını sağlamakla yükümlüdür.
- Eğitime katılanların eğitim programlarında belirtilen şartları taşımaları gereklidir. Hangi sebeple olursa olsun, toplam eğitim süresinin %80'ine katılmamış olan personelin programla ilişiği kesilir. Bunlar daha sonra yapılacak aynı düzeydeki eğitim programlarına alınabilirler.
- Eğitime katılan personel eğitim süresince ve saatlerinde idari yönden program yöneticisine bağlıdır.
- Başka kurumlarda hizmet içi eğitim faaliyetleri ile meslekî bilgi birikimini artırmaya yönelik seminer, kurs, konferans ve benzeri eğitime katılanlar, eğitim ile ilgili hazırladıkları raporu bir ay içinde bağlı oldukları birim amirine vermekle yükümlüdürler.
ALTINCI BÖLÜM
Sınavlar, Değerlendirme, İzinler ve Disiplin
Sınav komisyonu ve yürütme
MADDE 20- (1) Aday memur eğitimi sonrasında yapılacak temel ve hazırlayıcı eğitim sınavı için Rektör tarafından, asgari şube müdürü seviyesindeki yöneticiler arasından üç kişiden az olmamak üzere bir komisyon kurulur ve sınava ilişkin işlemler “Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik” hükümleri,
(2) Aday memur eğitimi dışında görevleri ile ilgili temel bilgi, davranış ve beceri kazandırmayı amaçlayan hizmet içi eğitim programlarının sonunda sınav yapılması halinde ise,
Rektör tarafından eğitim görevlisi ve iki üyeden oluşan üç kişilik bir sınav komisyonu kurulur ve sınava ilişkin işlemler bu Yönerge hükümleri, uyarınca yürütülür.
Sınavlar
MADDE 21- (1) Eğitime katılan personelin başarıları, eğitimin özelliğine göre, eğitim süresi içinde veya sonunda yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak ayrı ayrı veya birlikte yapılacak sınavlarla tespit edilir.
- Sınavlarda test usulü uygulanabilir.
- Sınavın şekli eğitim programlarında belirtilir. Eğitim içindeki sınavları eğitim görevlisi yapar. Talep etmeleri halinde program yöneticisi tarafından kendilerine yeteri kadar gözetmen verilir.
- Yazılı sınav süreleri, sorular ve cevap anahtarları sınavdan önce sınav komisyonunca belirlenir.
ç) Sınav komisyonu tarafından sınavın başladığı saat, sınava girenlerin sayısı, teslim alınan kağıt sayısı ve sınavın bitiş saatini gösteren bir tutanak düzenlenir.
- Eğitime katılan personel sınava katılmak zorundadır. Kanuni mazeretleri olanlar dışında, sınava katılmayanlar başarısız sayılır.
- Sınavlarda kopya çeken veya disiplini bozanlar, düzenlenecek bir tutanaktan sonra sınav yerinden çıkarılır ve bu kişiler o eğitim programında başarısız sayılır.
Sınav sonuçlarının ilanı
MADDE 22- Yazılı sınav kâğıtları sınav komisyonu tarafından değerlendirilir. Sonuçlar, her sınav için bir liste düzenlenerek üç gün içinde ilgililere duyurulur. Sınav sonuç listesi bir tutanakla program yöneticisine teslim edilir.
Sınav sonuçlarına itiraz
MADDE 23- İtirazlar, sınav sonuçlarının ilgililere duyurulmasından başlayarak on gün içinde bir dilekçe ile sınav komisyonuna yapılır. Bu itirazlar, komisyonca incelenir ve sonuç en geç on gün içinde ilgililere bildirilir. Bu incelemeden sonra verilen puan kesindir.
Değerlendirme ve başarı
MADDE 24- (1) Sınavlarda değerlendirme 100(yüz) tam puan üzerinden yapılır. Eğitim programlarında özel bir sınav ve değerlendirme şeklinin öngörülmediği hallerde başarı notu 60(altmış) puandır. Puanlara göre başarı derecesi/durumu aşağıdaki şekilde tespit edilir.
Not Aralığı |
Başarı Derecesi |
Başarı Durumu |
90-100 |
Pekiyi |
Başarılı |
71-89 |
İyi |
Başarılı |
60-70 |
Orta |
Başarılı |
0-59 |
Başarısız |
Başarısız |
- Yazılı, sözlü ve uygulamalı sınav şekillerinin birlikte uygulanması halinde puanların ortalaması alınarak, sınav puanı hesaplanır.
- Eğitime katılan personele eğitim çalışmaları sonunda eğitimin türüne göre “Başarı Belgesi” veya “Katılım Belgesi” verilebilir.
- Eğitim programının genel değerlendirmesine yardımcı olmak üzere, eğitim sırasında veya sonunda, eğitim faaliyetine katılanlar ile görev alanların görüş ve düşüncelerini tespit etmek üzere anketler düzenlenebilir.
Sınav belgelerinin saklanması
MADDE 25- Sınav kağıtları, soruların cevap anahtarı, cevap kağıtları bir yıl; tutanaklar, değerlendirme fişleri sınav tarihinden itibaren iki yıl; kanuni süresi içinde yargı yoluna başvuranların evrakları ise dava sonuçlanıncaya kadar Personel Daire Başkanlığınca saklanır. Bu şekilde yargı yoluna başvuranlar durumunu yazılı olarak bağlı oldukları kurum veya kuruluşa da bildirirler.
İzinler
MADDE 26- Eğitim süresi içerisinde eğitim faaliyetinde görev alanlar ile eğitime katılması kararlaştırılmış olan personel yıllık izin kullanamaz.
Disiplin
MADDE 27- (1) Hizmet içi eğitim faaliyetine katılması kararlaştırılmış olan personelden kanuni mazeretleri olanlar dışında eğitim faaliyetine katılmayanlar ile bu konuda özürsüz olarak ihmali görülen veya eğitim faaliyetinin düzenli bir şekilde yürütülmesini engelleyici davranışlarda bulunanlar hakkında,
- Hizmet içi eğitim sırasında veya sonrasında sınav yapılması halinde, kanuni mazeretleri olanlar dışında sınava katılmayanlar hakkında,
- Hizmet içi eğitim sırasında veya sonrasında yapılan sınavlarda kopya çeken veya disiplini bozanlar hakkında,
“2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu” ile “657 sayılı Devlet Memurları Kanunu”nun disiplin ile ilgili hükümleri uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Eğitim giderleri
MADDE 28- Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin gerektirdiği harcamalar Personel Daire Başkanlığı bütçesinden karşılanır.
Eğitim görevlilerinin ve eğitime katılanların giderleri
MADDE 29- Eğitim görevlilerine ve eğitim faaliyetlerine katılanlara eğitime katıldıkları süreler dikkate alınarak 6245 sayılı Harcırah Kanununun ve Bütçe Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
Saklı hükümler
MADDE 30- Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde “657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, Devlet Memurları Eğitimi Genel Planı, Yetiştirmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik ile Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 31- Bu Yönerge, Üniversite Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer. Bu Yönergenin yürürlüğe girdiği tarihte 25/06/2010 tarih ve 34 sayılı Senatoda kabul edilen “T.C. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Hizmet İçi Eğitim Yönergesi” yürürlükten kalkmış olur.
Yürütme
MADDE 32- Bu Yönerge hükümlerini Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Rektörü yürütür.